Bismillahirrahmanirrahim...
Sesungguhnya
akhirat itu lebih baik dan lebih kekal dari dunia...hakikat inilah yang
perlu sentiasa kita yakinkan dalam diri kita, kerana sebenarnya apa yang
diyakini dijiwa itulah yang akan kita usahakan. Keyakinan dan kesedaran
yang sebenar akan membuahkan amalan, bukan setakat kita ucapkan..!!
Binalah keyakinan ini dengan banyak mendampingi Al-Quran, Hadith dan Sunnah Rasul
dan berusaha untuk mengamalkan. Ilmu tanpa amal dan usaha tidak dapat
melahirkan keyakinan yang mendasari jiwa, tidak mendidik hati.... Jadi
dekati Al-Quran itu dengan hati kita, mengisi roh dan perasaan kita
sehingga kita rasa tersentuh dengan peringatanNya. Sentuhan AlQuran
dijiwa inilah yang dapat melahirkan perubahan hati insan, perubahan
akhlak mengikut acuan Al-Quran!
Dalam satu hadith , Rasulullah SAW bersabda,
“Barangsiapa akhirat menjadi obsesinya,
maka Allah menjadikan semua urusannya lancar, hatinya kaya dan dunia
datang kepadanya dalam keadaan tunduk. Dan, barangsiapa dunia menjadi
obsesinya, maka Allah mengacaukan semua urusannya, menjadikannya miskin
dan dunia datang kepadanya sebatas yang ditakdirkan untuknya.”
Barangsiapa yang menjadikan akhirat kesibukan utamanya dan obsesinya,
maka setiap hari ia ingat perjalanan hidupnya kelak, apa pun yang ia
lihat di dunia pasti ia hubungkan dengan akhirat, dan akhirat selalu ia
sebut di setiap pembahasannya. Ia tidak bahagia kecuali kerana akhirat,
tidak sedih kecuali kerana akhirat. Tidak redha kecuali kerana akhirat.
Tidak marah kecuali kerana akhirat. Tidak bergerak, kecuali kerana
akhirat. Dan tidak berusaha kecuali kerana akhirat.
Orang sebegini diberi tiga kenikmatan oleh Allah SWT di mana nikmat ini
hanya diberikan kepada siapa saja yang Dia kehendaki diantara
hamba-hambaNya, iaitu orang-orang yang menyiapkan jiwanya hanya untuk
ALLAH Ta’ala dan tidak ada selain DIA yang masuk ke hati mereka, baik
berupa berhala-berhala dunia, atau perhiasan, atau pesonanya.
Nikmat tersebut adalah sebagai berikut:
1. Seluruh urusan hidupnya lancar
Allah SWT
memberinya ketenteraman dan kedamaian, mengumpulkan semua ideanya,
meminimakan sifat lupanya, mengharmonikan keluarganya, menambah jalinan
kasih sayang antara dirinya dan pasangannya, merukunkan anak-anaknya,
mendekatkan anak-anak padanya, menyatukan kaum kerabat, menjauhkan
konflik dari mereka, mengumpulkan hartanya, ia tidak bimbang memikirkan
perniagaannya yg tidak begitu baik, tidak bertindak seperti orang bodoh,
membuat hati manusia terarah padanya, siapapun mencintainya dan
melancarkan urusan-urusan yang lain.
2. Kaya hati
Nikmat yang paling agung adalah kaya hati, sebab Rasulullah SAW bersabda dalam hadith sahih, yang ertinya;
“ Kekayaan hakiki bukan bererti harta melimpah. Tapi, kekayaan ialah kekayaan hati” (HR. Muslim)
Imam Al Manawi berkata; maksudnya,
" Kekayaan terpuji itu bukan banyak harta dan kebendaan. Ini kerana
banyak sekali manusia dijadikan kaya oleh Allah, namun kekayaannya yang
banyak itu tidak bermanfaat baginya dan ia bercita-cita menambah
kekayaannya, tanpa peduli dari mana sumbernya."
Walaupun kaya harta, ia seperti orang miskin kerana begitu kuat
keinginannya pada dunia. Orang seperti itu miskin selama-lamanya keranan
tidak pernah rasa cukup. Tapi, kekayaan terpuji dan yang sebenarnya
adalah kekayaan hati.
Disamping itu kekayaan jiwa juga bermaksud orang yang kaya jiwa merasa
tidak bimbang akan rezekinya, menerimanya dengan lapang dada, dan redha
dengannya, tanpa memburu-buru dan meminta-minta.
Barangsiapa dijaga jiwanya dari kerakusan dunia , maka jiwanya tenteram,
agung, bersih, mulia dan terpuji. Jiwa sebegini jauh lebih baik dari
kekayaan yang diterima oleh orang yang miskin hatinya. Kekayaan akan
membuat orang yang miskin hatinya terperosok dalam hal-hal hina dan
perbuatan-perbuatan murahan, kerana kecilnya obsesi hatinya terhadap
akhirat. Akibatnya, ia menjadi orang kerdil dan hina di jiwa manusia.
Jika seseorang mempunyai harta yang berlimpah ruah, namun ia tidak
qana’ah (merasa cukup) dengan rezeki yang diberikan Allah SWT kepadanya,
maka hatinya sentiasa rasa tamak haloba, tidak pernah puas dan cukup
seperti binatang buas dan menjadikan hartanya sebagai tuhan baru.
Sesungguhnya orang sebegini adalah orang miskin yang sejati, kerana
orang miskin ialah orang yang selalu tidak punya harta dan senantiasa
merasa tidak cukup.
Dikisahkan, ada seorang yang kaya berkata kepada seorang sufi yang zuhud iaitu Ibrahim bin Adham..
“Saya ingin
awak menerima jubah ini dariku.” Ibrahim bin Adham berkata,”Kalau awak
kaya, saya mahu menerima hadiah ini. Jika awak miskin, saya tidak mahu
menerimanya.” Orang itu berkata, ”saya seorang yang kaya.”
Ibrahim bin Adham berkata, ”Awak mempunyai berapa helai jubah?” Orang
itu menjawab,”Dua ribu jubah.” Ibrahim bin Adham berkata,”Apakah awak
ingin mempunyai empat ribu jubah?” Orang kaya itu menjawab, “Ya.”
Ibrahim bin Adham berkata,”Kalau begitu anda sebenarnya miskin (kerana
masih memerlukan jubah lebih banyak lagi). Saya tidak mahu menerima
hadiah jubah ini darimu.”
3. Dunia datang kepadanya
Saat ia lari dari dunia, dunia akan mengejarnya dalam keadaan tunduk. Seperti yang dikatakan Ibnu Qayyim Al-Jauzi,
” Dunia itu
bayangan. Jika engkau berpaling dari bayangan, maka bayangan itu
mengekorimu. Jika engkau memburu bayangan, maka bayangan menghindar
darimu. Orang zuhud tidak menoleh kepada bayangan malah diikuti
bayangan. Sedang orang (rakus tidak melihat bayangan setiapkali ia
menoleh kepadanya.”
Bila sesaorang
yang menjadikan dunia obsesinya, ia akan hanya memikirkan dunia,
bekerja kerana dunia, peduli kepada dunia, tidak bahagia kecuali kerana
dunia, tidak berteman dan memusuhi orang kerana dunia. Pendekata
segala-gala adlah kerana dunia semata-mata. Akibatnya, ia dihukum oleh
Allah SWT dengan tiga hukuman;
1. Urusannya selalu kacau
Allah SWT mengacau bilaukan semua urusannya. Hatinya menjadi tidak
tenang, fikirannya kusut, jiwanya sentiasa resah dan kalut dalam
pelbagai hal. Allah SWT mengacau bilaukan hartanya, anak-anak dan
pasangannya. Allah SWT membuatkan manusia tidak simpati kepadanya. Tidak
ada seorangpun yang mencintainya sebab Allah SWT menentukannya dibenci
orang di bumi.
2. Selalu miskin
Hukuman ini membuatnya hatinya selalu tidak puas, padahal dia memiliki
harta yang banyak. Ia sentiasa merasa miskin dan menjadikannya sentiasa
tamak haloba mengejar harta.
3. Dunia lari darinya
Dunia selalu lari darinya. Ia memburu-buru dunia namun dunia menjauhinya
dan ia mengejar dunia persis seperti orang yang melihat fatamorgana
itu umpama air. Ketika ia tiba di fatamorgana itu, ia tidak mendapatkan
apa-apa hanya bayangan .
Inilah yang membuat Utsman bin Affan Radhiyallahu Anhu berkata,
“Obsesi dunia itu kegelapan di hati, sedang obsesi kepada akhirat itu cahaya di hati.”
Di dunia ini ada tiga golongan manusia dalam kehidupan:
1. Orang yang lebih sibuk dengan akhirat daripada dunia.
Mereka membuat
hidupnya didominasi oleh akhirat. Dunia hanya diletakkan digenggaman
tangannya bukan di hatinya. Dunia ini adalah ladang akhirat. Ini adalah
golongan manusia yang beruntung.
2. Orang yang lebih sibuk dengan dunia daripada dengan akhirat
Mereka begitu cinta dunia hingga dunia menguasainya dan membuatnya lupa
kepada akhirat dan mereka juga tidak tahu bahawa dunia itu jambatan
menuju akhirat. Ini adalah kelompok orang yang celaka.
3. Orang yang sibuk dengan kedua-duanya sekaligus.
Golongan ini tidak ingin masuk pada golongan pertama atau kedua, namun
ingin mendapatkan sebahagian ciri-ciri golongan pertama dan sebahagian
golongan kedua. Mereka ini adalah golongan yang berada dalam situasi
krisis dan dilema. Mereka ini mencampur adukkan dunia dan akhirat,
sehingga kadang-kadang tidak jelas matlamat dunia mahupun akhiratnya.
Bagi kita, sudah tentu kita ingin tergolong dalam golongan yang beruntung iaitu golongan pertama yang mengutamakan akhirat dalam kehidupan dunia yang fana ini. Perlunya kita mengetahui ciri-ciri golongan pertama ini agar dapat kita usahakan dalam diri kita, insyaAllah.
Di antara ciri-cirinya adalah...
1. Hatinya sedih kerana akhirat
Sedih kerana akhirat, memikirkan bagaimanakah nasibnya di sana nanti.
Rasa sedih ini adalah kerana memiliki perasaan takut kepada Allah
Ta’ala, takut akan azab Allah SWT nanti, lalu ia menghisab dirinya
sebelum ia dihisab kelak di akhirat kelak.
2. Selalu mengadakan Muhasabah (evaluasi diri)
Menghisab diri, menghitung-hitung amalan sehari-hari sama ada semakin
bertambah atau semakin berkurang. Dia sentiasa berusaha memperbaiki
amalannya hari demi hari yang berlalu.
Umar bin Khattab ra berkata....
“Hisablah diri
kalian sebelum kalian dihisab. Timbanglah diri kalian sebelum kalian
ditimbang. Dan, bersiap-siaplah menghadapi Hari Kiamat.”
3. Selalu beramal untuk akhirat
Amal soleh bukan
hanya setakat solat, puasa, membaca Al-qur’an dan dzikir, tapi amal
soleh adalah apa saja yang dicintai Allah Ta’ala dan dia berusaha
melaksanakan amal soleh itu semampu yang mungkin sebagai bekalan
diakhirat sana.
4. Tersentuh hati dan merasa sensitif melihat pemandangan kematian.
Mati itu sesuatu yang pasti dan benar, hanya menanti-nanti giliran bilakah akan dipanggil pulang oleh Allah SWT!
Mati itu sesuatu yang pasti dan benar, hanya menanti-nanti giliran bilakah akan dipanggil pulang oleh Allah SWT!
Seorang tabi’in Ibrahim An Nakhai berkata,
“Jika
kami datang ke rumah orang yang meninggal dunia atau mendengar ada
orang yang meninggal dunia, hal itu membekas pada kami hingga
berhari-hari, kerana kami tahu ada sesuatu (ajal) datang pada orang
tersebut, lalu membawanya ke syurga atau neraka”
Itulah satu
peringatan yang berguna buat diri kita semua, bahawa sesungguhnya
kehidupan ini adalah jalan untuk kembali kepada Allah, kehidupan ini
adalah umpama sebuah sekolah yang laporannya nanti akan diserahkan di
akhirat. Mari kita sama-sama muhasabah diri kita, selalu meluruskan
niat kita hanya kepada Allah dan berdoa kepada-Nya memohon ketetapan
iman di hati sampai pada hari kematian kita nanti, insyaAllah.
“Yaa muqollibalquluub tsabbit qolbiy alaa diinika”
Wahai Dzat yang membolak-balik hati, kukuhkan hatiku tetap berada di atas agamamu!
Amin Ya Rabbal 'Alamin...